Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Pisztoly és motor

2008.01.23
Nincsen Lara pisztoly nélkül: a rosszfiúkat általában kifogyhatatlan dupla kézifegyverünkkel kell ártalmatlanítani, de pár eltérõ típusú, komolyabb fegyelmezõ eszközt is alkalmunk lesz magunkhoz venni. A célzás automatikus, mi csak a - meglehetõsen buta - célpontok között váltogathatunk, miközben serényen ide-oda oldalazunk és ugrálunk. Ugyan a régebbi részekben sem volt sosem erõs mesterséges intelligencia, de 2006-ban ez a fajta „tradicionális bénaság” már igen zavaró a banditák részérõl. Alig mozognak, szörnyen bénán céloznak, nem dolgoznak össze, és alig sebeznek valamit, szinte semmi kihívást nem jelent lemészárolni õket nehéz fokozaton sem, a négylábúak AI-ja pedig talán a legelsõ TR-részbõl lett átvéve. Az akciórészek könnyûségét fokozza, hogy úton-útfélen egészségi csomagokba fogunk botlani. Jópofa, hogy vetõdéssel ledönthetjük a lábukról ellenfeleinket, és az idõzített gránát is hasznos újítás, de gyakran nagyon hiányzott egy közelharci gomb, hogy jól fejbe kólinthassam a rosszarcúakat a fegyvertussal - fõleg úgy, hogy õk ezt néha megtették velem. A kamerakezelés példaértékûen lett megoldva: mindig pont ideális távolságból láthatjuk Larát, soha nem fordult elõ, hogy önhibámon kívül ne láttam volna egy ellenfelet, vagy hogy merre is kéne tovább ugranom. Mint az a címlapképünkbõl is erõsen gyanítható, Lara ezúttal motorra is pattanhat - ilyenkor elsõsorban nem a száguldozás a célunk, hanem hogy biztonságban végigérjünk a korántsem veszélytelen terepen, valamint hogy a látványos ugratások közben lelövöldözzük a mellénk szegõdõ kéretlen díszkíséret tagjait. Az irányítás kézre álló itt is, kár hogy csak három alkalommal van lehetõségünk hosszabb idõre nyeregbe pattanni. Szintén hangulatosak és ötletesek a pályák fõellenfelei, belõlük is szívesen láttam volna kicsit többet - bár így legalább a program megannyi játékeleméhez hasonlóan, megmaradtak kellemes, ritka frissítõként. Az említett játékelemek szinte tökéletesen lettek kombinálva, sohasem éreztem tehernek egyik pályaszakaszt sem. Pont amikor kicsit ráunnánk valamelyik részre, akkor jön egy teljesen más jellegû szakasz, így a játék elejétõl végéig izgalmas és változatos marad. Ehhez tökéletesen asszisztál a folyamatosan változó környezet: hét-nyolc különbözõ helyszínt kereshetünk fel kalandozásunk során, és bár ezek többsége dzsungel és katakombák keveréke lesz, kiruccanást teszünk a gyönyörû, high-tech Japánba, egy fagyos, kazahsztáni földalatti bázisra, Angliába, és végül a hó- és jégborította Nepálba is. Csak ámultam a gyönyörû, változatos úticélokon, melyek mindegyikébe ügyesen fonták bele a Tomb Raider-játékelemeket - egyedül az ex-szovjet bázisnál zavartak a láthatóan csak miattunk odatett, plafonról lógó kötélhágcsók. A játék elsõ végigjátszásra mintegy nyolc-kilenc órát vesz igénybe (kezdjétek nyugodtan nehéz fokozaton, és ne lepõdjetek meg, mikor 74%-nál befejezõdik a sztori), de az igazi móka talán csak ezután kezdõdik. A klasszikus részekhez hasonlóan itt is számtalan arany, ezüst és bronz kegytárgy van elrejtve a pályák eldugottabb részein, és bár ezek megtalálása sem egetverõ kihívás, de odafigyelést és koncentrációt igényel. Erõfeszítéseink természetesen nem hiábavalók: az extrák menüpont alatt hihetetlen mennyiségû, változatos ajándékot nyithatunk ki, kezdve a videóktól és festményektõl kezdve a karakter-profilokon át a speciális kódokig. A három így elérhetõ fegyverfejlesztés ráadásul még hasznos is, Lara ruhatáráért (melybõl késõbb bármelyik rucit viselhetjük) pedig tényleg megéri szenvedni. Az igazi poén a Time Trial mód, ahol idõre kell teljesítenünk a korábbi pályákat. Amire alapból kb. egy órára volt szükségem, arra itt kaptam tíz-húsz percet, menteni pedig nem lehet, szóval itt tényleg kívülrõl kell tudni a pályákat a sikerhez. Egyelõre csak az elsõ három helyszínt volt erõm ily módon végigvinni, de hihetetlen módon élveztem, annak ellenére, hogy csak harmadik-negyedik nekifutásra sikerültek. Ugyan ellenõrzõpontok itt is vannak, de csak halálnál kerülhetünk vissza hozzájuk, egy elhibázott ugrás után nem (bár ilyenkor már amúgy is mindegy). Nem szeretnék felvágni, de remélem, van egy Extra Time Trial mód is elrejtve valahol, mert még itt sem lett igazi Tomb Raider fanatikushoz illõen brutális a nehézségi fok: két-három elhibázott ugrás vagy elhalálozás még neccesen, de belefér az adrenalinpumpáló és helyenként káromkodásra ingerlõ rohanásba.